Branding pe frontul de Est – review

In loc de introducere. Pe Kit si pe Aneta i-am intalnit pentru prima data in primavara lui 2003, practic odata cu inceperea branding-ului Flanco. Intalnirea cu echipa Brandient a reprezentat momentul in care marketing-ul a capatat o noua perspectiva pentru mine. Derulam zeci de actiuni in fiecare trimestru si gestionam un intreg arsenal media, insa pana la acel moment nu stiam in ce consta “branding-ul” si nici macar ce este “brandul”. Citisem destul de mult despre marketing, principii, tactici guerrilla, insa niciodata despre branding. Astfel ca la scurt timp biblioteca mea s-a “imbogatit” cu noi carti despre brand si branding iar metoda de lucru s-a schimbat si ea considerabil.

Identitatea vizuala Flanco era destul de invechita la vremea branding-ului, fiind desenata cu circa sapte ani in urma de catre OFC/DMB&B – agentie ce avea sa se numeasca mai tarziu D’Arcy. Spun ca era invechita pentru ca ne loveam adesea de probleme de executie, sigla nu putea fi reprodusa pe orice material (cel putin nu cu tehnica de atunci) ceea ce nu ne permitea sa mentinem coerenta si disciplina din punct de vedere vizual. In plan intern, exista un puternic spirit antreprenorial, in mare parte mostenit de la Florin Andronescu (fondatorul Flanco) si apoi perpetuat de Marius Ghenea. Dealtfel, aceasta era una dintre valorile cele mai importante pe care ulterior avea sa vina noul brand Flanco, datorita exercitiului si contributiei remarcabile Brandient.

Cartea. M-a captivat modul natural si deschis in care Aneta vorbeste despre marketing-ul local, despre piata locala, comentarii personale, studii de caz, concepte, astfel incat capitolele sunt usor de parcurs si de inteles. Ca sa intelegi unde bat, in experienta de 11 ani ca marketer, am intalnit oameni de marketing care incercau sa-mi explice cu ce se ocupa ei folosind jumatate limba romana, jumatate limba engleza, citandu-l pe Ogilvy sau alti reprezentanti de seama ai advertising-ului international.

Clasa politica romaneasca primeste o binemeritata bila neagra in cartea Anetei. Te vei intreba probabil ce are a face asta cu marketing-ul?
Atata timp cat deciziile politice au “cocosat” (la propriu) spatele antreprenorilor, potentialul de a face marketing pentru acestia si de a contribui la cresterea si dezvoltarea business-urilor locale nici nu poate intra in discutie. Atata vreme cat politicienii iau decizii fara ca macar sa incerce sa-si imagineze ce efect vor avea acestea asupra societatii, orice plan de marketing sau strategie de business scrisa pentru  mai mult de 6 luni, poate fi considerata o adevarata aventura. Si exemplele pot continua…

Iti recomand sa citesti, si apoi sa recitesti, capitolul dedicat pozitionarii. Pot spune ca acest capitol este veritabil “refresh” a unui concept de marketing ce aproape ca devine istorie. Iti ofer un citat extras din acest capitol: “Diferentierea nu mai este ceea ce credeam noi, o caracteristica, un atribut diferit, un beneficiu colateral neasteptat, ci nivelul de satisfactie si de incredere al consumatorului vizavi de beneficiile de baza pe care si le doreste de la brandul respectiv“.
O completare personala, am intalnit companii care se luptau sa ofere clientilor “avioane” de dragul diferentierii, insa nu erau in stare sa puna pe picioare un departament decent de “client service”.

Capitolul dedicat branding-ului personal este de asemenea o lectie foarte interesanta. Intr-o societate in care modul cum esti perceput este strict bazat pe criterii de opulenta, cel mai greu este sa fii tu insuti. Vestea buna este ca incep sa se ridice aceste brand-uri personale. Oameni ale caror realizari vorbesc de la sine, fie ca vorbim de domeniul afacerilor sau cel cultural.

In incheiere, iti recomand “Branding pe frontul de Est”, se poate comanda online de la Carturesti. Este “mind refreshing” si este bine de tinut in biblioteca pentru a-ti improspata memoria cu notiunile despre marketing, branding si comunicare.

Nota bene. Am gasit in arhiva personala un CD cu cateva dintre machetele folosite cu 10 ani in urma la lansarea unor magazine Flanco.

Your email address will not be published. Required fields are marked *