Carti pentru inspiratie

Societatea incepe sa priveasca cu mai multa precautie mesajele pe care companiile le transmit, consumatorii din ziua de astazi nu mai doresc sa fie informati asupra brandurilor, ci vor o conversatie, o relatie cu acestea. La prima vedere, nimic nou in cele de mai sus, insa pentru cei mai multi marketeri ideea de a avea un dialog cu clientii lor ii pune in mare dificultate.

Salturi Creative de Michael Newman si Buzz Marketing de Mark Hughes. Doua carti pe care personal le simt aproape de vremurile pe care traim, scrise intr-un limbaj simplu, familiar si chiar amuzant. Pur si simplu nu ai senzatia ca ai pierdut vremea cu cititul iar la finalul cartii ca te simti la fel de prost ca la inceput. Personal iti marturisesc ca am citit cateva carti din literatura de specialitate din care (in afara de a-mi insusi niste termeni noi) nu am invatat nimic. Cele doua carti, asa cum spuneam, sunt bine scrise si iti transmit si o doza de entuziasm.

Voi incerca sa scot in fata cateva idei care mi-au placut, insotite de cateva note si comentarii personale

Salturi Creative

Noutatea s-a perimat ca si concept si devine din ce in ce mai dificil sa trimiti mesajul brandului tau pe usa din fata. In conditiile actuale, marketingul clasic este mort. Cele mai multe reclame nu sunt bagate in seama pentru ca arata… a reclame.

Provocarea in comunicare nu inseamna a crea lucruri pe care oamenii nu le inteleg, ci in a crea ceva simplu, din pacate a comunica simplu este mai dificil decat a comunica complicat. Fiecare marca are un set de reguli nescrise despre propria-i reclama, depinde doar de cei din spatele marcii daca aleg sa le scrie sau sa le copieze pe cele ale competitiei. Daca o idee este originala, atunci nu mai ai nici un termen de comparatie.

A existat si va exista intotdeauna un razboi al nevilor intre clienti si agentii. In timp ce agentiile cauta teritorii noi de comunicare pentru a scoate marcile clientilor lor din pluton, clientii cauta siguranta oferita de ceea ce le este familiar preferand adapostul celorlalti (sa mearga cu plutonul). Ideea de a merge pe carari neumblate ii sperie pur si simplu. Clientii vorbesc mult despre originalitate, insa cei mai multi cauta idei castigatoare pe care le aduc in agentii si le baga pe gat creativilor.

Pentru a primi raspunsuri originale, pune intrebari originale. Brandul stabileste legaturi intre oameni prin sensul lui, nu prin atributele produsului. Reduceti numarul elementelor din design. Reclama este modul in care ne prezentam. O trimitem in lume simpla si curata, nu obsedata de ea insasi.

Ceva “know how” – ce este un USP, un ESP, un brief, despre sistemul de prioritate al atentiei sau cativa pasi in gasirea ideilor originale. Cateva studii de caz foarte interesante: Toyota, Oil of Olay sau Nike, sunt doar cateva dintre numele prezentate.

Buzz Marketing

Daca nu ai citit aceasta carte, ti-ai pierdut vremea citind orice altceva despre marketing. Cateodata te intrebi daca ai citit ceea ce trebuie, daca marketingul tau este corect si iti dai seama ca inaintand ca experienta incepi sa uiti notiunile de baza. Intorcandu-te la notiunile de baza,  iti dai seama ca ramai pe loc. Si atunci, ce este de facut?

Scopul si rolul marketerilor este adesea confundat. Cei mai multi il asociaza cu diverse activitati mai mult sau mai putin benefice pentru firma. “Aaa, e domnul cu cravata rosie care face pliante”. Nu cred ca iti doresti asta.

Scoate lista proiectelor, sterge-o de praf si vezi ce mai este de actualitate. Mergi inainte, masoara foarte realist tot ceea ce ai realizat si nu uita: clientii fac vanzarile, noi doar ne amagim ca le facem. Personal am facut multe proiecte “curatele”, care desi erau corect executate, nu s-au remarcat prin nimic. O abordare prin care toata lumea  se simtea “safe”, iar ideile mai curajoase ale competitiei erau considerate “sclipiri de geniu”.  Din pacate, teama de esec face parte din codul genetic al unei companii.

Un marketing bun va  starni publicul sa se intereseze de marca ta, iar buzz marketing-ul va starni publicul sa vorbeasca despre marca ta. Buzz marketing-ul nu trebuie confundat cu marketing-ul de gherila, in timp ce primul se remarca prin originalitatea ideii, cel de al doilea se bazeaza pe livrarea mesajului prin mijloace neconventionale.

Modul in care Mark Hughes iti prezinta “butoanele” rumorii iti da parca curaj. Poti scoate idei originale de promovare din aproape nimic iar cei mai multi dintre noi avem la indemana solutii pe care le neglijam de cele mai multe ori. Nu te baza pe bugete pentru ca intr-o zi s-ar putea sa nu le mai ai si atunci vei fi obligat sa gandesti mai mult si sa cheltui mai putin. Buzz marketing-ul merge pana la a capta atentia publicului tau, a-l amuza si in cele din urma va starni conversatii.

Cam atat! Poate ca esti obisnuit(a) cu genul de review din care reiasa o sinteza a cartii. Imi cer scuze anticipat, dar nu e genul meu.

Iti recomand cu caldura oricare dintre cele doua…

Mihai Pintilie

Subscriu recomandarii pentru Buzz Marketing. Este excelenta atat prin exemple cat si prin abordarea subiectului. Merita.
O sa caut Salturile.

Dan Armeanu

Salut Madalin, scuze ca nu am mai postat nimic la comentarii pe blog-ul tau… insa… etc, etc 🙂 . Legat de cele doua carti : Buzz Marketing = o carte foarte, foarte BUNA, insa putin in stilul cartilor scrise de americani, parerea mea :), dar repet o carte FOARTE BUNA ; Salturi Creative = aceasta carte nu am citit-o, voi face tot posibilul sa imi gasesc putin timp pentru a o citi, mai ales ca Titlul ei, seamana cu ceva… sa zicem personal ( revin cu detalii 😛 in curand ). Numai bine Madalin

Your email address will not be published. Required fields are marked *