Cat costa o intalnire?

Cu ceva timp in urma, conduceam departamentul de marketing al unei companii in care activitatea era destul de intensa, proiectele se derulau pe banda iar termenele de executie erau demne de cartea recordurilor. Desi lucram deja de o perioada buna de timp cu diversi furnizori de servicii publicitare, intotdeauna se gaseau altii noi care promiteau preturi mai mici, calitate mai mare si alte povesti pe care insistau sa ti le spuna in fiecare zi.

Furnizorii cu care lucram, aveau deja o reputatie pe piata si se sincronizau bine cu ritmul nostru de lucru, pe cand ceilalti, apareau si dispareau zilnic. In plus, calitatea lucrarilor lor se dovedea pana la urma a fi mult inferioara, comunicarea se derula greu, adica exact pe dos.

Incercam sa scap de acest stres zilnic pasandu-i elegant.

Intr-o zi am cedat invitatiei unuia si am fost de acord sa stabilim o intalnire. Il amanasem destul de mult si nu stiam ce scuza sa mai folosesc. Tipul a venit cu mana goala, fara nici un material de prezentare, mi-a intins o carte de vizita modificata cu pixul si a inceput sa vorbeasca foarte dezinvolt in timp ce rula intre degete, ca pe o tigara, cartea mea de vizita. Era foarte documentat, stia destul de multe despre industrie, dar nu povestea nimic despre afacerea lui. La sfarsit ma intreaba: “Ia zi? Cum facem sa colaboram si noi?”

Am revenit in birou estimand in gand pierderea: 30 de minute plus o carte de vizita, doar ca sa imi confirm inca o data ceea ce stiam deja. Cam scump! Poate ti se pare exagerat, insa pe langa timpul irosit, orice material de informare care nu ajunge la un viitor client sau partener, e o pierdere. In plus, estimarea s-a dovedit a fi eronata si lucrurile aratau mult mai rau: mesaje disperate ale unor furnizori care imi cereau urgent BT-ul (bun de tipar) pe materiale, task-uri in asteptare si un mesaj de la CEO-ul companiei care imi cerea urgent un raport de campanie. Imi creasem singur aceasta situatie si dintr-o eroare, alesesem data intalnirii in cea mai incarcata zi…

Indiferent de afacerea pentru care lucrezi, iti fac cateva recomandari pe care sper sa le consideri utile:

  1. Intotdeauna vor exista oameni care au foarte mult timp de pierdut, mai ales cei cu un orizont scurt legat cariera sau compania pentru care lucreaza. Incearca sa-i eviti, chiar cu riscul de a parea nepoliticos.
  2. Nu trebuie sa existe intalniri pentru discutii, ci intalniri in care iti creezi premise de dezvoltare a afacerii.
  3. Incearca sa comprimi timpul intr-o singura intalnire. Ulterior, vei investi oricum de doua ori mai mult timp cu evaluarea colaborarii, plus redactarea si semnarea contractului.
  4. Pe cat posibil, asigura-te ca ai obtinut ceva in plus pentru afacerea ta, chiar daca avantajul nu vine imediat.
  5. Indiferent cat “farmec” are interlocutorul tau, nu uita ca el lucreaza pentru alta companie.
  6. Nu iti pierde focusul de la subiectul intalnirii. Detaliile sunt importante daca sunt legate de subiect. Restul, e balast.
  7. Chiar daca iti cunosti bine interlocutorul, nu incepe discutia cu “ce iti mai fac copii?”. E un fals protocol si oricine isi da seama ca raspunsul este nerelevant.
  8. Este important ca pozitia ta sa fie cunoscuta de catre celalalt inca de la prima intalnire, altfel in mod sigur va trebui sa va mai intalniti o data.
  9. Noteaza-ti punctele cheie ale discutiei si fa o trecere scurta prin ele inainte de a incheia intalnirea.
  10. Trimite un e-mail catre interlocutorul tau cu esentialul discutiei. Restul colaborarii, cel mai probabil ca asa se va derula.

Ar fi zeci de recomandari utile legate de acest subiect, insa m-am limitat la cateva pe care le-am considerat cele mai potrivite . Sper sa-ti foloseasca.

Doru Panaitescu

Ai uitat sa zici de cei care vin la intalnire cu un powerpoint de 60 de pagini pentru ca apoi sa iti ceara sa le dai tot bugetul pe simplul motiv ca .. au pregatit intalnirea.

Vlad TOCAE

salut si bine ai venit in blogging

avand in vedere backgroundul mi-e usor sa imi imaginez intalnirea povestita 🙂

Your email address will not be published. Required fields are marked *