Cele 3 semne ale celor mai lamentabile incercari de frauda cu cardul

Am scris acest articol pentru cei aflati la inceput de drum in ecommerce, cei mai putin obisnuiti cu comportamentul clientilor pe internet. Se pare ca magazinele online cele mai “vanate” par a fi cele mai mici. De aceea, nu doresc sa vin cu explicatii savante (personal, consider ca imi pierd timpul citindu-le), pentru ca nu pot face asta cu un subiect ce necesita o abordare atat de frusta. Cele mai multe afaceri incep cu bune intentii si cu o abordare transparenta din partea proprietarului, prin care totul este expus cinstit, cateodata naiv.

1. Primul semn, din care reiese ca userul n-are nici cea mai vaga idee despre cati bani sunt pe cardul pe care il foloseste. El va alege un produs (de obicei foarte scump), pe care va incearca sa-l achite cu cardul, sperand ca totul va reusi “one shot”. In cazul in care tranzactia nu va reusi, va incerca inca o comanda pentru un produs mai ieftin si tot asa, pana ce valoarea comenzii se potriveste cu suma disponibila pe card sau cu sumalimita acceptata de catre banca pentru tranzactii online. Magazinul se alege cu 3-4 comenzi invalide si doar una valida, toate de la acelasi user.

2. Pentru magazinele online care au optiunea “doresc sa fiu contactat telefonic”, o plata cu cardul pentru valoarea de peste 1000 RON, cu optiunea “Nu” la contact telefonic, e primul semn pentru magazinul online ca ceva nu este in regula. Bineinteles, nu trebuie sa excluzi cazul in care aceasta optiune devine default in cazul in care userul uita sa bifeze “da” sau “nu”. Comportamentul tipic al cumparatorului roman este ca in 99% dintre cazuri doreste sa fie contactat telefonic, chiar si pentru o plata de 50 RON, deci una de 3000 RON pentru care cumparatorul nu doreste sa fie deranjat, iese din discutie. Situatia trebuie privita insa cu mai putina prudenta, in cazul in care plata este facuta de catre un client vechi al magazinului.

3. Primele produse vizate sunt de obicei produse IT si electronice, pentru ca sunt cel mai usor de revandut in cazul in care achizitia reuseste. Nu inseamna ca magazinele online care vand alte categorii de produse se afla la adapost, e bine sa fii precaut, insa este putin probabil ca cineva ar putea risca cumparand lenjerie de dama sau patuturi de copii, de exemplu.

In ultima perioada, modul in care informatiile legate de cardurile bancare au devenit disponibile, plus ideea ca totul se desfasoara la adapostul anonimatului reusesc sa converteasca si cel mai banal user intr-un posibil initiator de frauda, slava domnului ca fara prea mare succes. Procesatorul tau de carduri devine in toate cazurile cel mai bun aliat, deci consulta-te cu el ori de cate ori ceva ti se pare suspect, indiferent cata presiune pentru livrare pune asupra magazinului presupusul client. Urmeaza pasii firesti ai livrarii comenzii, fa-ti verificarile uzuale, insa fara sa duci asta (verificarea) la nivel de partizanat pentru ca risti sa-ti dezamagesti clientii, care ti-au oferit deja cea mai mare dovada de incredere: cardul lor bancar.

PS. Multumesc pentru contributie Mihai, Gabi.

Your email address will not be published. Required fields are marked *