Cum sa faci marketing politic in RO?

In primul rand, imi pare rau ca postez cu intarziere despre acest subiect. Ma gandesc ca poate cineva dintre marketerii care si-au expus ideile pentru a castiga contul vreunui om politic din Romania ar fi dat peste acest articol inainte sa-si piarda timpul povestindu-i politicianului despre marketingul facut cu responsabilitate sau despre branduri politice. Acestea sunt din pacate exact la polul opus conceptiei generale a politicienilor despre cum trebuie facuta o campanie. Lucrurile acestea se repeta la fiecare patru ani si nu se vor schimba nici in urmatorii saisprezece ani.

Daca vreodata te gandesti ca poti castiga ceva bani dintr-o campanie pentru un om politic, ei bine ai dreptate. Insa inainte de a te apuca de lucru, trebuie sa pleci de la urmatoare idee: tot ce ii trebuie unui politician ca sa castige este o propozitie magica spusa cu cat mai mult ecou. Un fel de “Sesam deschide-te!”

Totul incepe cu o prezentare, deci ia o bucata de hartie, imparte-o in trei parti egale si structureaza-ti prezentarea astfel:

 1. Propozitia magica – cauta posibile rute de comunicare plecand de la niste cuvinte “cheie” pe care trebuie sa le insirui pe un singur rand, pe orizontala, insa fii prudent cu cuvinte ca: “autostrazi”, “salarii”, “pensii”, “prosperitate” sau “curatenie”, pentru ca au mai spus si altii inainte si atentia publicului s-a cam tabacit. Sau cum se spune, cuvintele sunt “overused”. 
O simpla discutie cu politicianul inainte de prezentare te va ajuta sa extragi aceste cuvinte. Nu il intreba de ce candideaza pentru ca vei parea neghiob si de asemenea ignora faptul ca isi cheama secretara sa-i mute doua hartii de pe birou sau ca isi scoate pantalonii din fund atunci cand se ridica de pe scaun. Tu esti un profesionist si trebuie sa te concentrezi exclusiv pe discutia din care vei incerca sa intelegi ceva, dincolo de clisee, superlative sau miciuni. Extrage doar acele cuvinte care nu implica angajament pe termen lung din partea politicianului sau cum spune englezul, “play it safe”.

Ca o mica paranteza apropo de “safe”, uite niste campanii interesante care se deruleaza acum pe cuvantul “siguranta”. Un cuvant care se afla abia pe al doilea nivel al ierarhiei nevoilor umane. Ce nevoie avem noi de moralitate sau de rezolvarea problemelor curente si mai ales ce nevoie avem sa aratam ca un stat civilizat? Noi trebuie sa ne gandim ca cineva ar putea intra in casa in lipsa noastra si ar manca tot din frigider aruncandu-ne astfel inapoi la nivelul unu. 
Altii mai inspirati au ales o abordare mai personala, gen: “senatorul tau”, “eu cu tine”, “noi cu voi” si alte propozitii prin care electoratului i se cere “complicitatea”, probabil la propriul dezastru.

Inarmat astfel cu un set de cuvinte “cheie”, asterne pe hartie cateva propozitii lipsite de semnificatie pentru alegatori si treci la urmatorul nivel.

2. Cat mai mult ecou inseamna cati mai multi alegatori atinsi, adica nu gandi calitativ ci cantitativ: doua, trei, tone de pliante, cati stalpi, tot atatea afise, cateva sute de promoteri (unii labili psihic) si sute de mii de anunturi Adwords cu care sa inunzi internetul. Panotajul este si el un vehicul de comunicare important. Iti poti prezenta politicianul in toata splendoarea lui, tuns, ras, la patru ace, langa care arunci un cuvant de mare originalitate: “Votati-ma!”.
Apoi treci la partea de implicare sociala, adica un fel de PR, dar prin actiuni BTL. Fa-i omului loc in agenda si aminteste-i ca marti la ora 14.00 trebuie sa vina la plantat copaci. Aduna toata presa, cateva babe gura-casca, cativa “aplaudaci” si pune-i politicianului pe o hartie cateva vorbe despre salvarea planetei sau planeta verde… in fine, ceva de genul asta.

3. Ultima parte a prezentarii trebuie dedicata contracararii competitiei. Aici nu trebuie sa-ti pui prea mult mintea la contributie cu actiuni de “subminare” a competitiei pentru ca politicienii romani dispun de un arsenal mult mai bine pus la punct decat vei avea tu vreodata. Trebuie doar sa mentionezi cativa competitori pe care ii consideri ca fiind cei mai periculosi si mai departe lasa “masina de denigrare” sa-si faca treaba.

Nu uita sa mentionezi bugetul pe verso. Pune un buget cat mai mare pentru ca daca politicianul va pierde vei primi doar jumatate. Daca nu va pierde, atunci cauta deja cele mai exotice locuri de vacanta sau poti incepe sa-ti cauti o masina super-dotata.

Pune prezentarea intr-un plic, intra pe usa biroului lui cu tupeu si multa agresivitate, povesteste-i ideea si lasa-i plicul pe masa. Probabilitatea ca prezentarea ta sa fie citita de mai multe ori si in final sa fie acceptata va fi mult mai mare pentru simplul fapt ca oamenii astia se descurca greu cu calculatorul.

La final, investitia ta, o coala de hartie si un plic. Bucuria politicianului, nepretuita. Important este ca a castigat, restul nu mai conteaza… cam pana la urmatoarele alegeri…

Marius Dondorici

Mai bine imparti niste sarmale, dai cu matura, promiti autostrazi (eventual suspendate), platesti curentul electric celor care nu isi permit … si esti ales 🙂

Pare a fi mai eficient acest mod 🙂

PS: obligatoriu iti iei niste cizme si intri unde este noroiul mai mare 🙂

alin

da ….toti inrujam clasa politica…toti avem idei…dar toti stam deoparte…asa ca nu suntem mai presus ca ei….

Madalin Durca

Alin, noi le platim salariile, nu invers. In afara de faptul ca muncim 10-12 ore pe zi si ca platim taxe, tu cam cu ce crezi ca ai mai putea contribui? Cine stie, poate reusim sa le platim salariile si sa si lucram in locul lor. Oricum am face-o cu mai multa constiinta…

alin

…primul lucru pe care il poti face este sa nu il votezi pe cel care nu merita…al doilea intra in politica…al treilea etc

Your email address will not be published. Required fields are marked *