De ce sunt clientii mai buni decat prietenii?

Citeam undeva ca atunci cand afacerea ta este la inceput, cea mai la indemana modalitate de promovare este sa-ti anunti prietenii, sa-i rogi sa te recomande si acesta poate fi un punct important de plecare al afacerii tale. Acum, eu nu stiu dupa ce manual a fost tradus in limba romana acest “how to”, insa daca cunosti pe cineva care a avut succes cu o astfel de practica, inseamna ca acela este un om norocos. Personal, ori de cate ori am incercat sa combin afacerile cu prietenii, s-a sfarsit prost. De ce? Pentru ca singura perspectiva a prietenilor este cea personala. Tu cunosti plusurile si minusurile afacerii tale, ei le cunosc pe ale lor.

Sa fim realisti, facem servicii prietenilor gandindu-ne ca vom avea vreodata nevoie la randul nostru si cateodata, ca sa ne punem bine cu D-zeu. In final, nu e nimic mai mult aici decat un schimb…

Ceea ce stiu sigur, este ca aproape toate tentativele mele de a ajuta un prieten sau o buna “cunostinta” s-au tradus in raspunsuri la intrebari penibile si mult, mult timp petrecut la telefon. Un prieten va cere mai mult de la tine decat un client. In final, rezultatul unui efort de genul asta, s-ar putea sa te surprinda neplacut.

Am facut o topica a diferentelor dintre client si prieten, bazata pe comportamentul lor de consum, evident, dand la o parte exceptiile:

  1. Clientii vor respecta politica afacerii tale, prietenii nici nu vor dori sa auda (doar te cunosc pe tine, nu-i asa?).
  2. Clientii vor plati pretul cerut, prietenii vor dori cel mai mare discount si eventual pe datorie.
  3. Clientii vor astepta linistiti un raspuns de la tine, prietenii te vor suna la fiecare 20 de minute.
  4. Pe clienti nu ii intereseaza cat castigi (ce adaos ai), prietenii te vor intreba “din curiozitate”.
  5. Clientii iti vor trata colegii cu respect (in cea mai mare parte a cazurilor), prietenii ii vor ajuta sa se simta ca niste “looseri”.
  6. Clientii nu te vor suna imediat sa-ti spuna ca nu gasesc cordonul de alimentare al aparatului, prietenii te vor suna sa-ti spuna ca e cam scurt.
  7. Un client multumit va cumpara de la tine si a doua oara, un prieten va considera ca te-ai “imbogatit” din banii lui.

Rezultatul, vei economisi cu pana la 80% din timpul tau incercand sa rezolvi problema unui client, decat pretentiile unui prieten. In plus, un client va fi mult mai obiectiv in a-ti semnaliza minusurile afacerii tale.

Nu zic ca nu e minunat sa ai prieteni (poate i-am ales eu prost), insa nu incerca niciodata sa faci mai mult pentru ei decat pentru clientii tai, pentru ca te va costa mai mult.

Claudiu Gamulescu

Eu nu as pune chiar asa radical problema. E vorba de CUM pornesti cu prietenii la drum si daca le PERMITI sa faca acest lucru. Eu de fiecare data am stabilit foarte bine regulile jocului si am evitat situatii din cele descrise de tine mai sus. Si de fapt principala valenta a prietenilor in orice business este elementul “marketing” care trebuie sa il speculezi la maxim. Stiu “eu” pe cineva care … & viral !

Dan Dumitrescu

Sunt in totalitate de acord!
Eu vand calculatoare de 12 ani si numai eu stiu ce probleme am avut cu prietenii si rudele. Timpul pierdut pana la incheierea “afacerii” si telefoanele de dupa pentru orice “blue screen”… Ca sa nu mai zic de cazurile in care intr-adevar s-a defectat ceva.

adiz

perfect adevarat ce spui … daca mai adaugi si cat costa o intalnire deja incepi sa ai si timp liber :)) …

Your email address will not be published. Required fields are marked *