Factorul Fred

book.jpgbook.jpg

Recunosc ca titlul acestei carti nu m-a “agatat” deloc la prima vedere ci mai degraba subtitlul ei: “Cum poate pasiunea pentru ceea ce faci sa transforme obisnuitul in extraordinar”.

Pe scurt, Mark Sanborn (autorul cartii) este impresionat de comportamentul unui postas, pe nume Fred, astfel incat ii dedica aceasta carte lui si oamenilor ca el reusind pana la a desprinde niste principii cu aplicabilitate larga, atat in viata de zi cu zi cat si in afaceri, principii pe care le voi cita si eu mai jos:

  1. Fiecare dintre noi poate determina schimbarea.
  2. Cheia succesului este crearea unor relatii reale.
  3. Trebuie sa creezi in mod permanent valoare pentru cei din jurul tau, fara ca asta sa te coste vreun ban.
  4. Trebuie sa te reinventezi permanent.

Nu voi dezvalui mai mult dintr-un respect evident pentru munca autorului ci te voi lasa pe tine sa descoperi restul, insa voi comenta pe marginea acestui subiect…

Probabil ca fiecare dintre noi a intalnit o persoana ca Fred (personajul central al cartii), un postas care a impresionat prin pasiunea fata de meseria sa, dar si prin comportamentul fata de clientii sai. Cu siguranta sunt oameni despre care ne amintim intotdeauna cu placere.

Eram in aeroport in Munchen impreuna cu echipa de management PCfun si ne grabeam sa predam masina pe care o inchiriasem cu cateva zile in urma. Catre noi a venit zambitor un reprezentant al companiei de inchirieri, s-a asigurat in cateva secunde ca totul este in regula cu masina, ne-a intrebat destinatia de zbor apoi a raspuns: “Poarta 25”. “Mai aveti 30 de minute pana la imbarcare”. Bineinteles, o recomandare extrem de utila pentru clientii sai, desi evident lucra pentru o alta companie.

Un alt exemplu. M-am ajezat la masa intr-un restaurant impreuna cu sotia si fiul meu (Alex). Eram cam obositi si tot ce ne doream era sa mancam si sa plecam cat mai repede spre casa. Ospatarita ne-a adus meniul, s-a intors catre tejgheaua barului si a revenit cu o coala mare de desen si creioane colorate. “Iti place sa desenezi?”, l-a intrebat ea pe Alex care confirma cu mainile intinse. Gestul ne-a surprins placut si de atunci preferam sa ne asezam doar in sectorul ei de mese.

Sigur ca exista si dezavantaje in a fi un Fred. Am experienta cu astfel de lucruri si nu iti ascund ca exista si capcane pentru acest mod de a fi. De exemplu un sef zelos va analiza “serios” comportamentul tau si iti va reprosa ca in loc sa pierzi 30 de minute discutand cu 3 clienti, mai bine le zambesti frumos timp de zece secunde. Acest lucru nu poate fi decat demotivant. Atunci cand faci totul din pasiune, nu o faci cu ochii pe ceas.

Un bun prieten s-a angajat intr-o mare companie si era bucuros sa ajute ori de cate ori vreun coleg se afla intr-un impas. La scurt timp si-a dat seama ca dedica prea putin timp job-ului sau din cauza colegilor pe care ii ajutase si care devenisera pentru el adevarati “jochei” care il “calareau” zilnic cu task-urile lor, in timp ce ei isi beau linistiti cafeaua.

Bineinteles, nu incerc sa tai elanul cuiva care isi doreste sa fie un Fred. Insa este bine sa ai in vedere si aceasta perspectiva.

Intr-o societate concurentiala, relatiile pe care le avem cu cei din jur sunt fragile si de cele mai multe ori bazate pe obiective pragmatice. Insa sa nu uitam ca inainte de a concura cu cineva, fie ca vorbim despre afaceri sau status social, trebuie sa concuram cu noi insine. Nu spun asta ca un cliseu, dar nu vei deveni niciodata mai bun(a) daca astepti mai mult de la altii decat de la tine.

“Exista doua tipuri de oameni care nu realizeaza mare lucru in viata: cei care nu vor sa faca ceea ce spun si cei care nu fac nimic in plus fata de ceea ce spun” – Andrew Carnegie

Tehnici CRM folosite (gresit) ca promovare | Alexandru Negru

[…] ca sa concluzionez: un mesaj bun, dar care spus “cu voce tare” nu aduce nici un client sau beneficiu notabil, ar fi putut avea rezultate mai bune, daca pur si simplu ar fi fost implementat, fara a fi si comunicat. Ca de obicei, micile diferenta pot aduce x % mai multi clienti… nu maine, dar “poimaine” da. In acest caz eu consider ca tehnica a fost folosita gresit, neavand informatii despre cum si la ce reactioneaza abonatii newsletter-ului PCfun, asa cum are dl. Madalin . […]

alin

Salut! Pentru alexandru negru…poate ai dreptate, dar totusi…supararea ta este ca nu a oferit ceva mai valoros? Sau tineai regim?

Madalin Durca

Buna Gia,

Stiu bookblog si recunosc ca m-am uitat peste postul tau inainte sa-l scriu pe al meu.
Am preferat insa sa vin cu o contributie personala la aceasta carte ca sa-i cresc relevanta prin exemple 😉

Multumesc frumos.

Marius Dondorici

Salut Madalin.

Ma inscriu si eu pe lista de asteptare (destul de lunga banuiesc) a celor care doresc sa imprumute de la tine aceasta carte 🙂

Am citit si postul de pe bookblog si mi-a starnit si mai mult curiozitatea.

Asteptam si alte recomandari aici pe blog cand ai timp 🙂

Your email address will not be published. Required fields are marked *