Media Review

Zilele trecute, am primit de la Sorin Doru (Media Hub) o analiza a pietei de media din Romania. Voi incerca insa sa scot cele mai importante informatii:

1. Investitiile totale in media au depasit 520 milioane euro in 2007;

2. Estimarea pentru 2008 depaseste 630 milioane euro;

3. Costul punctului de audienta (CPP – cost per point) este inca mic raportat la tari ca Ungaria, Cehia si Polonia;

Mergand mai departe, Sorin a calculat bugetele nete investite de catre advertiseri in cele mai importante canale media. Bineinteles, aici nu pot fi monitorizate barterele sau “schimbul de reclama” dintre grupurile de media.

media-report.jpg

Cateva remarci personale. Internetul are cea mai spectaculoasa crestere dintre toate mediile si aici vorbim doar de reclama derulata prin agentiile de media locale. Daca punem la socoteala bugetele investite in Google, deal-urile directe dintre advertiseri, price grabbere sau alte forme de publicitate mai mult sau mai putin cuantificabile, atunci cred ca cele 8 milioane euro investiti in media in 2007, se dubleaza. Adica, foarte aproape de estimarea de la Club Business.

Cu toate acestea, internetul ramane cu cele mai mici investitii din intreaga industrie. Decalajul dintre investitiile in media traditionala si internet pleaca atat de la interesul marilor advertiseri de a castiga pozitii dominante pe piata prin investitii din ce in ce mai mari in media traditionala, in special in televiziune, cat si din cauza preturilor pe CPP care cresc anual cu cel putin 20%, in timp ce pretul reclamei pe internet, nu a crescut foarte mult… din contra.

Vorbind de marii advertiseri, acesta ar fi un top 10 prezentat in raport:

1. P&G cu 20.3 mil. euro

2. L’Oreal cu 13,9 mil. euro

3. Unilever cu 13,7 mil. euro

4. Orange cu 8,7 mil. euro

5. Vodafone cu 8,6 mil. euro

6. Coca Cola cu 8,5 mil. euro

7. Danone cu 7,2 mil. euro

8. Colgate-Palmolive cu 6,6 mil. euro

9. Romtelecom cu 6,3 mil. euro

10. BCR cu 6,2 mil. euro

O evaluare a investitiilor pe branduri (nu pe advertiseri), in mod sigur ar schimba clasamentul si ar aduce Orange si Vodafone in primele doua pozitii. Sa nu uitam ca fiecare dintre cei mai mari advertiseri (P&G, L’Oreal si Unilever), au cel putin 4-5 branduri in portofoliu.

Promit sa revin pe acest subiect cu cateva recomandari legate de analiza media si rolul ei in formularea strategiilor.

Your email address will not be published. Required fields are marked *