Vineri, 19 iulie, la Doru Panaitescu & Friends

Doru este poate cel mai neconventional personaj din online-ul romanesc: trainer, explorator, fotograf, blogger, marketer si chiar ghid turistic (scuze daca am omis vreo titulatura). Vineri sarbatoreste 6 ani de activitate independenta, ocazie cu care m-a invitat sa tin o prezentare despre e-commerce. Asa ca am deschis ppt-ul, l-am sters putin de praf si m-am apucat sa scriu in el. Insa, cum cel mai mare chin al unui practician de ecommerce este sa-l ridici de la masa de lucru si sa-l pui sa explice in terorie cu ce se ocupa el, iti marturisesc ca m-am lovit de acel “writer’s block”. Daca ai vreo idee despre ce ti-ar place sa stii despre ecommerce, insa fara sa ma pui sa citesc viitorul dintr-un glob de sticla, pune te rog un comentariu. Ofer recompensa!

Multumesc Doru si la multi ani!

Andu

Primul val in ecommerce a fost despre ‘commoditization’ (nu gasesc echivalent in romana). Care crezi ca e urmatorul rol al comertului electronic (in Romania)? Cum trebuie abordat un start-up in zona ecommerce, avand in vedere :

– Amazon si Ebay au anuntat livrare in aceeasi zi in USA (probabil urmeaza ceva asemanator si pentru jucatorii locali)
– trebuie sa vinzi marfa exclusiva pt a te diferentia cei deja consacrati care au costuri de operare mai mici.
– magazine online ca emag fac trecerea de la e-shop la furnizor global de produse de consum (it, food, electrocasnice) si au o logistica de nota 10 pt piata din RO.

3 key best practices pentru a te diferentia ca start-up in ECommerce, legat de ideile de mai sus si nu numai.

Madalin Durca

Salut Andu,

Iti multumesc pentru intrebari. Foarte interesante.

Serviciul “same day delivery” este sustinut de o distributie foarte buna la nivel regional: centre logistice in tara (depozite sau magazine), un sistem de stock management impecabil care sa se reflecte si in platforma de vanzari. Cu alte cuvinte, in sustinerea acestui serviciu nu vine timpul de reactie al curierului ci acoperirea geografica prin centre logistice a comerciantului. Cei mai multi comercianti (atat din SUA cat si din RO), evident ca nu au acest nivel de dezvoltare, deci nu pot sustine acest serviciu si nu o sa-l vedem peste tot prea curand. Pe piata locala, Emag este favoritul in acest moment in implementarea acestui serviciu, pentru ca au deja infrastructura si foarte probabil retailerii traditionali (in masura in care acoperirea lor geografica pot sustine asta). Cred ca este doar chestiune de timp…

Vorbind despre piata locala, depinde foarte mult de ce tip de afacere tintesti. Categoriile IT si electrocasnice detin o pondere de piata de peste 60%, insa nu iti recomand sa intri in zona asta pentru ca vei simti esecul mai repede decat crezi. Evident, tentatia este de a intra intr-o industrie pentru care consumatorii au apetenta. Personal, nu m-as baga aici. As prefera o afacere de 500,000 Euro pe an cu profit net de 100,000 Euro decat una de 5 mil. Euro pentru care trebuie sa aduc bani de acasa.
Vestea buna este ca pe piata romaneasca au ramas foarte multe nise neacoperite sau slab acoperite sau suficient de mici cat sa nu reprezinte interes (deocamdata) pentru un mare jucator. Conteaza sa gasesti nisa, dar conteaza si competentele tale in nisa respectiva.
Alege si vinde 10 produse la care te pricepi decat 1000 despre care nu stii nimic. Apoi: 1) Dezvolta continut, atat despre produsele tale cat si domenii conexe; 2) Dezvolta parteneriate cu site-uri/ bloguri din domenii conexe; 3) Prezinta-te ca etalon in nisa respectiva (atat clientilor cat si utilizatorilor), astfel incat numele magazinului tau sa devina sinonim cu nisa si mai ales nu uita sa comunici ori de cate ori ai ocazia. Nu se vor intampla miracole, insa te vei dezvolta organic si frumos… ca dupa mersul constant la sala 😉

Daca am ratat ceva important, feel free!

Your email address will not be published. Required fields are marked *